Frédéric Beigbeder: 2999 Ft
[99 francs, 1999] ford. Bayer Antal
Európa, 2013.
[első hazai kiad.:Geomédia, 2001]
[napi 4 és fél gramm másnapossságűző]
"A boldogságtól is lehetsz másnapos."
Nehogy aszidd ám, Frédi, hogy megvettem a termékedet. Kőcsönbe vót, most mit lépsz? Ilyesmivel ki lehet ám venni az alapokat a kártyavárból.
Azért jó volt ez a fotelforradalmárkodás, csak túl sok hó esett nála nyáron.
Eleinte minden mondatát aranyba lehetne vésni – az kevésbé devalválódik, meg aztán tök igaza van sok mindenben. Mára ezek közhelyekké lettek, de még mindig helytállóak. A regénykörítés már csak saláta az Üzenet köré, de egyszer fogyasztható.
Sokadik féle Ellisnek is olvasható: ha belegondolunk, a márkamenedzserek maguk a rabjai leginkább – nem saját – de kollégáik bűvölésének. Azt meg csak akkor mondom meg nekik, hogy a reklámoknál mindenki pisilni/sörért megy vagy elkapcsol, ha már kiröhögtem magam rajtuk. A maradék, tényleg egyetemes bosszúságokat meg csak bolygóközi emigrációval lehetne orvosolni, szóval relax. (Az, hogy néha, sőt egyre gyakrabban hiba kapcsolsz el, mert mindenhol egyszerre megy a reklám, sőt ugyanaz a reklám, már túlmutat a Bilderberg gruppén is, erről majd a gumiszobában.)
Apróság: az első hazai kiadáshoz – még 1999-es áron és címmel – nem volt szerencsém. Az eredeti francia regénykedés, ahogy nézem, éppen egy évvel az 1999. évi frank-euró csere után jelent meg (közismert: 99 frank címen), de még a régi pénz értékén felcímezve, hogy már címével is mutathassa az ócska marketingtrükköt, és talán ez az oka annak is, hogy a szövegben az árak és fizetések hol frankban, hol meg már euróban vannak feltüntetve.
Érdekes, hogy odakint a nagyvilágban nem követte az újabb kiadások címadása az inflációt, az összeg végével igyekeznek mutatni a nagy trükköt: most pl. az Amazonon 14,99 euró, ill. 16,98 dollár.
Frédéric Beigbeder (1965-)
Itt is túltolta a csíkot:
Mondd! (köszönet minden beszólásért!)