Sztanev Bertalan: A bor női szemmel: 21 vallomás borról és borkultúráról
Alinea, 2014.
"Egy bortanfolyamra a hallgatók többsége azért jön el, hogy tudjon beszélni a borról."
A kötet közepéig kellett átrágnom magam, mire egy értelmes választ kaptam arra a sablon kérdésre, hogy menyiben más a női és a férfi borkóstolás: Erdősi Mária frappáns válasza szerint mi, pasik a bort (általában) meg akarjuk magyarázni, míg a nők “csak” élményt, érzéseket kötnek hozzá, és - szintén szembemenve a pasikkal - nem akarják visszahallani mástól ugyanazt, amit ők gondolnak róla.
Erdősi Mária
"Sok [sommelier]kollégám nem értette, miért beszélek annyit” - ezt már Káli Ildikó mondja, egy másik szimpatikus hölgy a kötetből - van-e kényelmesebb, de egyben feleslegesebb egy szótlan borpincérnél?
Káli Ildikó
Még mindig ő: "Egy bortanfolyamra a hallgatók többsége azért jön el, hogy tudjon beszélni a borról."
Az azért szomorú, hogy nem az ízekért.
Herczeg Ágnes
(a képek a gugliról)
“Szoktam kísérletezni azzal, hogy két pohárba ugyanazt a bort töltöm, de ez egyikről érdekesen beszélek, izgalmasan mutatom be. Az így bemutatott bor mindig jobban tetszik a kóstolóknak” - ó ezt már a kis huncut borjedi, leendő (és egyik legelső magyar) Master of Wine: Herczeg Ágnes mondja.
Summma summárum: ahogy egy borász(pasi) ismerősöm fogalmazott: "a célközönség a gazdag milfek".
Egyáltalán nem szakkönyv, szerencsére legalább a megszólaltatottak nagyobb része borász vagy sommelier, de akad köztük politikus, néprajzos, tévés arc és énekes is. Megismerünk hazai pincészeteket, melyeket nők vezetnek vagy marketingelnek, vagy éppen olyan hölgyeket, akik eleinte nem hivatásszerűen menedzselték a bor szent ügyét, de aztán szerelmük lett ez is: hivatás vagy hobbi, a lényeg, hogy szerelem. Vagy csak megélhetés: persze nem garantált a 100% őszinteség, eléggé marketingkönyv ez, de ilyenek is kellenek, ha fel akarjuk támasztani a magyar borkultúrát.
A lényeg itt a borról való diskurzus, hogy a jómódúbb hölgyek kellő magabiztossággal markolhassanak rá a boros- és pezsgőspoharakra. (Egy interjúban az utóbbi nedű is szóba kerül, nagyon helyesen, hiszen, aki nem tudná, a pezsgő a jövő furmintja!)
Mondd! (köszönet minden beszólásért!)