OldtimerPress, 2005
Csajka, Moszkvics, Polski Fiat, Skoda, Trabant, Warszava, Zaporozsec, Zsiguli!
Kezdõknek, ínycsíkalandozóul: ’kopoltyús Zaporozsec, Sztálin-barokk, öltönyös tank’… Egyfelõl lopáskrónika: Csajka? Cadillac! Moszkvics? Opel kadett. Skoda? pl. Renault.
Vagy másképp: ÁVH? Pobjeda… A nagy fekete autó? Chrysler és Ford… 1945-ben születik: innen a neve: Gyõzelem.
Elsõ népautónk az ’56 nyarán megjelenõ 402-es Moszkvics. És ennek továbbfejlesztése nyeri meg ’68-ban a London-Sidney (!) rallyt!
Ki volt a legtöbbet szidott orosz író? Gorkij - 1932-tõl (Nyizsnij Novgorod “átkeresztelése”) szocialista autók százezrei viselték nevét számtalan GAZ-gépjármû típusnevében.
És csak ömlenek tovább az infók: a Polski Fiat 125p már 1968-ban hátul is tárcsafékes (míg az 1971-tõl árult Ladákból kiszedik a hasonló Fiat-alkatrészeket…!) Milyen dinasztia a Tudor? nem, nem csak angol… Skoda-gépcsalád is: two door-rendszere miatt viselték ezt a nevet…
Az elsõ közép-európai autó? 1897-es! Járay Pál közreműködésével készült a Tatra, Koprivnicében.
Hogy fűtötték eleink télen autóikat? Olajkályhát applikáltak az anyósülésen – vagy modernebben, benzinkályhát a csomagtérben!
Na és vajon melyik autógyár karosszériaüzeme toborzott textilipari szakmunkásokat? Hát persze, a zwickaui trabigyár… mert a duroplaszt tkp. nem más mint műgyantába mártott gyapjú…
És honnan e mitologikus név? demokratikusan névversenyen nyerte pályázaton: ahogy a korban dicsõséges Szojuz a Földet, úgy kísérte tulajdonosát hű ’csatlós’-ként a Trabant. És naná hogy erre kellett a legtöbbet várni a Merkúrnál…
A Wartburg már 1899-ben megszületett, de ezt csak 1955-tõl bántuk meg… és ez a legfurább kentaur Knight néven Angliában is futott: Zsiguli… Most korosabb olvasóim szájában összegyűlik a nyál… már-már erotikus feszültségű nosztalgiával idézõdnek fel bennük az emlékképek… 1971-tõl jó ideig a magyar férfiak legtitkosabb álma.
"A klasszikus VAZ modellek mind az 1966-
via veteranzsiguli.hu
De miért is becéztük mi ezt a VAZ 2101-et? A Zsiguli egy hegy az újdonsült gyárváros: Sztravropol – azaz Togliatti mellett. A Lada névváltozat pedig a Volgán használt kis vitorlás hajócska –az emblémája nyomán. (a csatol képek nem a könyvből vannak, hanem a guglitól)
Mondd! (köszönet minden beszólásért!)